Vad är produktvisualisering?

Magin i att göra vackra bilder

Produktvisualisering är en specialiserad delmängd av design som sitter i skärningspunkten mellan marknadsföring och visuella effekter. Det är praxis att återge stillbilder och animationer av fysiska produkter som är utformade för att öka försäljningen.

Sedan jag blev produktvisualiseringsspecialist har jag funnit titeln Render Artist mycket lättare att säga, så vi kommer att använda dessa två omväxlande. Produktrendering är ett mycket specialiserat område som inte ofta känns igen eller förstås av allmänheten. Låt oss ta en titt på några av de vanligaste frågorna om produktvisualisering och se om vi kan reda ut några saker, ska vi?

Produktvisualiseringens ursprung

Jag studerade industridesign på college. Industridesigners skapar produkter samtidigt som de är känsliga för estetik, ergonomi och kulturell lämplighet. Idag använder industridesigners CAD-programvara för att förverkliga sina idéer i ett digitalt 3D-utrymme. När en digital modell har skapats använder designers renderingsprogram för att lägga till texturer, material och belysning. Den slutliga utgången av en 3D-renderingsprogramvara är en datorgenererad bild (CGI) eller bild, kallad rendering. Renderingen liknar den produkt som ska tillverkas.

Industridesigners är upptagna människor. De har ofta många jobb, varav bara ett är rendering. Vanligtvis visas renderingar under en designgranskning. En rendering kan vara som en mer fotorealistisk version av en skiss. När de används för beslutsfattande behöver renderingar bara vara tillräckligt bra. Renderingar med hög återgivning skapas vanligtvis av en specialist med mycket erfarenhet.

För att fånga din uppmärksamhet investerar företag i att skapa oemotståndlig reklambilder. Du hittar dessa på e-handelswebbplatser, utskriftsannonser, skyltar, digitala skyltar, TV-reklam, kampanjer på sociala medier och mer. I takt med att tekniken förbättras ökar också efterfrågan på CGI av hög kvalitet. Varumärken spenderar mer pengar varje år på unika, ambitiösa, informativa och lockande medier för att öka produktlanseringarna.

Jag är en minimalist som inte ville producera förbrukningsvaror. Jag valde att specialisera mig på att skapa renderingar och animationer av produkter. Genom att överlappa min passion med ett marknadsbehov har jag gjort ett bekvämt liv med att skapa CGI. Eftersom jag inte kände till någon officiellt erkänd titel för denna position bestämde jag mig för att kalla den produktvisualisering.

Vilka färdigheter behöver produktvisualiserare?

Baserat på min industriella designbakgrund, här är vad jag tycker att renderare bör fokusera på. Även om du inte behöver studera industriell design för att bli en produktvisualisering, kommer många av färdigheterna att överlappa varandra.

1. Kommunikation – Verbal kommunikation är avgörande för att arbeta med kunder, förstå nya produkter, förklara dina idéer och ställa bra frågor. Lika viktigt är skriftlig kommunikation för e-post och dokumentation. Och slutligen är visuell kommunikation kritisk. Att kunna använda bilder för att illustrera en idé eller ett koncept är kärnan i vad en produktvisualiserare gör.

2.3D Rendering – Renderare använder 3D-renderingsprogram för att skapa fotorealistiska bilder och animationer. För att specialisera sig på att göra fantastiska bilder måste en renderare vara exceptionellt bekant med programvaran. De flesta designers är tekniskt kunniga och kan skapa anständiga renderingar. Således måste en produktvisualisering vara ett proffs med ett eller flera renderingsprogram.

3. Design Principals – För att tala intelligent om bildframträdande måste en produktvisualisering förstå grundläggande designprinciper. Kontrast, värde, komposition, färg, textur och estetik bör vara andra natur. Detta liknar en poets vokabulär. Ju mer man känner till dessa, desto lättare är det att skapa ett bredare utbud av utmärkta bilder.

4. Fysiska egenskaper – Ljus och material är ganska komplexa ämnen och i hjärtat av att förstå dem ligger fysik. Att förstå hur ljuset beter sig när det interagerar med olika material är nyckeln. Diffusa, spekulativa, överförings- och emissionsegenskaper hjälper till att definiera materialutseende. Genom att förstå dessa begrepp kan man ta riktning och skapa resultat som uppfyller kundernas behov.

5. Tekniska datorkunskaper – Under hela processen med att skapa renderingar eller animationer kommer vägspärrar att dyka upp. Dessa kan sträcka sig från tekniska programvaru- eller hårdvarubegränsningar, hårdvarufel, programvarufel, behovet av obefintlig programvara, plugins eller kod, saknade codecs och scenstorleksoptimering och hantering av tunga datauppsättningar till filformatkonverteringar. I grund och botten, när du inte renderingar, felsöker eller spelar teknisk support. Det är viktigt att en renderare är bekväm med att gräva runt efter lösningar för att lösa de oundvikliga tekniska problem som kommer att uppstå.

6. Smak – I andra änden av spektrumet av ovannämnda tekniska färdigheter är smak. Smak hänvisar till ens förmåga att veta vad som ser bra ut. Detta kan vara från val av färgpalett till belysning, till grafisk komposition och mer. Många människor kan bli bra tekniker och lära sig att använda en programvara, men de som utmärker sig på produktåtergivning har god smak.

7.3D Modellering – Även om det inte är kritiskt är det viktigt att ha viss erfarenhet av 3D-modellering. Normalt tillhandahåller klienter 3D-modeller som visualiseringen kommer att använda. Ändå saknar dessa modeller ofta fina detaljer. CAD-modeller som används för teknik måste uppfylla vissa standarder. Det som gör en bra CAD-modell för produktion gör inte en bra modell för rendering. Att kunna ändra en klients 3D-modell, lägga till detaljer, optimera hierarkin och lägga till rekvisita är alla praktiska när du arbetar som produktvisualisering.

Även om det inte är en omfattande lista, är det de stora som sticker ut för mig. Med ett gediget grepp om dessa färdigheter kan man känna sig välutrustad för att vara en produktvisualisering.

Vilka företag anlitar produktvisualiserare?

Om ett företag producerar fysiska produkter, så finns det en god chans att de skulle dra nytta av produktrenderingar eller animationer. Under loppet av min frilanskarriär har jag märkt att vissa företag är mer benägna att anlita produktvisualiserare.

1. Nystartade företag – Nystartade företag eller unga företag som lanserar med en enstaka eller ny produkt är vanligtvis i behov av bilder för att fylla sina webbplatser, sociala medieprofiler och reklamkampanjer med bilder.

2. Konsumentelektronikföretag – Alla företag som tillverkar hemelektronik möter hård konkurrens och måste få sina produkter att se oemotståndliga ut för att öka försäljningen. Ofta är marknadsföringsbilden det som gör att ett varumärke sticker ut mot sina konkurrenter.

3. Vitvaruföretag – Vitvaror är stora hushållsprodukter som ofta är dyra att prototypera och logistiskt svåra att fotografera. Ju större en produkt är, desto mer utrymme och omfattande belysning krävs för att skapa fotografier av den.

4. Teknikföretag – Många företag som använder teknik eller innovativa material för att lösa komplexa lösningar förlitar sig på utbildningsvideor som använder visuella bilder för att visa hur deras produkter fungerar för att lösa problem.

5. Smyckesföretag – Eftersom det är så dyrt att producera en stor katalog med smycken gjorda av ädla metaller och stenar, och hur glänsande dessa material är, är det många företag som förlitar sig på rendering för att ersätta fotografi av sina smyckesprodukter.

6. Företag som producerar produkter gjorda av speciella material – Vissa företag skapar produkter av material som i sig är svåra att fotografera. Till exempel kan glas och polerade metaller vara knepiga att fota på grund av hur reflekterande de är. Att kontrollera reflektioner av miljöer och fotografens kamera är nästan omöjligt, vilket är där det är mer vettigt att använda CGI.

7. Bilföretag – Även om bilrendering ofta görs av specialister som är genomsyrade av bilkultur, som apparater, är bilar dyra, stora och svåra att prototypera och fotografera, vilket gör dem till utmärkta motiv för produktvisualisering.

8. Arkitektföretag – Arkitektonisk återgivning är också sin egen specialitet, vanligtvis kallad Arch Viz eller Archiviz. Av samma skäl är det billigare att göra en bil, det är mer ekonomiskt att göra en byggnad invändigt eller exteriör, både kommersiellt och bostäder.